Reklamaatio viallisesta tuotteesta

Yritys Oy
Esimerkkitie 7
12345 Postitoimipaikka

REKLAMAATIO

Kerro ensin, mitä tuotetta reklamaatio koskee sekä mistä ja milloin tuote on ostettu. Huomioi, että reklamaatio tulee osoittaa aina viallisen tuotteen myyneelle yritykselle. Kerro myös, jos asiaan liittyy aiempaa selvittelyä (jos vikaa on selvitelty aikaisemmin esim. soittamalla asiakaspalveluun ja mitkä olivat selvittelyn tulokset).

Ongelman kuvaus. Kerro selkeästi, minkä takia tuote on mielestäsi viallinen ja kuinka ongelma tuotteessa tulee esiin.

Vaatimus. Mitä vaatimuksia sinulla on viallisen tuotteen osalta, esimerkiksi viallisen tuotteen korvaaminen uudella, ostohinnan hyvitys tai tuotteen lähetys takuuhuoltoon. Huomioi, että myyjän ei ole pakko suostua ostohinnan hyvitykseen, vaan myyjällä on aina oikeus korjata tai vaihtaa tuote ensin.

Lopussa voit mainita esimerkiksi, missä ajassa toivot ratkaisua asiaan. Reklamaatiota tehdessä kannattaa muistaa säilyttää asiallinen sävy kirjeessä. Muista lisätä myös yhteystietosi, että myyjä voi vastata reklamaatioosi.

Helsingissä 1.1.2015

Matti Meikäläinen Matti Meikäläinen

LIITTEET: Kopio kuitista tarvittaessa

Reklamaatio voi muuten olla vapaamuotoinen, mutta ainakin seuraavat asiat on hyvä mainita:

  • Reklamaation vastaanottaja
  • Reklamaation kohteena oleva tuote tai palvelu
  • Reklamaation syy (millä tavalla tuote poikkeaa luvatusta)
  • Reklamaation tekijän yhteystiedot (mihin voidaan ottaa yhteyttä asian sovittelemiseksi)
    • Myyjä ei voi vastata nimettömään reklamaatioon

Lisäksi voi olla hyödyllistä mainita tilausnumero, asiakasnumero tai muu vastaava tunniste, joka auttaa kohdistamaan reklamaation oikeaan tapahtumaan.